Sijoitanko tv-kampanjaan vai uusiin parkettilattioihin?

Yrittäjän sielunmaisema poikkeaa usein päätoimisesti markkinoinnin parissa työskentelevien ajatusmalleista. PK-yrittäjät eivät ehkä puhu markkinoinnin ROI:sta yhtä paljon, mutta saattavat silti ajatella hyvin edistyksellisesti investointinäkökulmasta. Pienet ja suuret mainoskakut muuttuvat yrittäjän työpöydällä helposti vain pieniksi suupaloiksi kun mietitään mainospanostuksia enemmänkin osana yrityksen kaikkia investointeja.

Otsikko on suora sitaatti alueelliselta mainostaja-asiakkaaltani viime vuodelta, jolloin kävimme neuvotteluja tv-kampanjoinnista hänen hotellilleen. Perustelin normaaliin tapaan tv-mainonnan hyötyjä ja myös sen vaatimia panostuksia, mutta otin vertailukohdaksi muut media- ja mainospanostukset. Yrittäjä otti asiaan laajemman katsantokannan ja totesi sijoittavansa joko hotellihuoneiden lattioiden uusimiseen tai sitten tv-kampanjaan – voiko olla herkullisempaa vertailuasetelmaa!

Hotelliyrittäjän sanoissa oli paljon viisautta. Markkinointipanostusten miettiminen investointina kannattaa aina, mutta vaatii systemaattista mittaamista ja analysointia. Yrittäjän näkökulmasta tämä mittaaminen tapahtuu yksinkertaisimmillaan kassakoneen kierroslukumittarista tai ovipumpun laskurista. Hotelliyrittäjän tapauksessa uusien parkettilattioiden tuoman lisämyynnin mittaaminen ei ehkä olisi ollut kovin yksiselitteistä, mutta uusien markkinointikeinojen käyttöönotto toi mukavan 22% lisämyynnin vertailujaksolla.  Ja mikä parasta: tämän yrittäjän tapauksessa kasvaneilla myyntituloilla hankittiin hotellihuoneisiin uudet parketit…

Mainokset

, ,

  1. #1 by juha on helmikuu 15, 2011 - 8:44 am

    Täyttä asiaa. Markkinoinnin kannattavuutta voi laskea aivan kuin kaikkia muitakin investointeja.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: