MIPCOM 2012: Television uudet tuulet

MIPCOM on vuosittainen TV-ohjelmamarkkina, jossa ohjelmien ostamisen ja myymisen ohella pidetään seminaareja alaan liittyvistä aiheista. Tämän vuoden MIPCOM-markkina oli osallistujien lukumäärällä mitattuna nostanut suosioitaan edellisiin vuosiin nähden. Sisällöntarjoajia ja -esittäjiä tuntui olevan läsnä enemmän kuin koskaan.

MIPCOM-markkinalla painotus on digitaalisessa jakelussa ja paikalla olivat kaikki alan jättiläiset, kuten Google/YouTube, Hulu, Netflix sekä niiden jäljittelijät. Huomattavaa oli, että edellä mainitut suuruudet ilmoittelivat myös sijoittavansa rahaa tuotantoon pelkkien tulonjakoprosenttien sijaan.

Draamasarjat erityisesti Pohjoismaista kiinnostivat ohjelmien ostajia eri puolilta maailmaa. Suomalaisista draamoista kauppansa tekivät Maikkarilla myöhemmin esitettävät Vares-leffojen sarja sekä täysin uudenlaista tuotantotapaa edustava Nymfit.

Muutenkin draamatuotantojen merkitys oli nostettu esille. Eurooppalaisten isojen kanavien motto oli, että ilman omaa paikallista draamaohjelmistoa olemme vain televisiokanavia.

Lisättäköön vielä, että TV kiinnostaa myös Hollywoodin elokuvapiirejä, ja useat huippuohjaajat ja -näyttelijät sekä tähtituottajat tekevät yhä enemmän työtä televisioon. Tuottajalegenda Harvey Weinstein ilmoitti tuottavansa jatkossa ohjelmia myös televisioon.  

Oli hienoa nähdä suomalaisten tuotantojen ja formaattien menekki ulkomaille mm. Duudsonit tuli taloon oli myynnissä nimellä Rockstar Home Invasion, Midas kiinnosti gameshow kategoriassa, sekä Virittäjät autoiluohjelmien hankkijoita.  

Markkinan suuri kuhina käytiin erilaisten reality-, viihde-, lifestyle-, gameshow-ohjelmien ja niiden formaattien ympärillä. Tarjontaa oli valtavasti mm. erilaisia tanssi- ja kykyjenetsintäohjelmia oli lukemattomia eri versioita tarjolla. Arvelisin, että ensi vuonna jollain kanavalla nähdään uimahyppääviä julkkiksia, leipovia taviksia sekä haetaan maan parasta show-tyttöä.   

Jos markkinan ’pöhinän’ perusteella voi jotain ennustaa, niin voisi todeta, että tulemme näkemään seuraavan vuoden tai kahden aikana merkittävän TV-buumin niin sisältöjen kuin katselunkin osalta. Katsojalla on enemmän valittavaa kuin koskaan, ja haaste kanaville onkin, kuinka saada silmäparit oman ohjelmistonsa äärelle.

Jani Hartikainen, MTV MEDIAn ohjelmahankintajohtaja

Mainokset
  1. Jätä kommentti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: