Pyhä kolminaisuus: Ihminen, sisällöt ja vuorovaikutus

http://www.katsomo.fi/?progId=148527

MTV3 Puheenjohtajien kuntavaalitentti 24.10.2012

Jo aikojen alusta ihmisellä on ollut tarve ilmaista itseään ja jakaa havaintojaan ympäröivästä maailmasta. Sosiaalisen median eri palveluiden myötä kirjoitukset ja kuvat ovat siirtyneet luolan seiniltä datavirroiksi, jotka näyttäytyvät jokapäiväisessä elämässämme tykkäämisten ja hashtagien valossa. Myös television katselu on ollut sosiaalinen tapahtuma perheiden sekä ystävien kesken, ja havaintojen jakamisen tarve on tyydytetty perinteisin menetelmin. Viimeistään yhteisöpalveluiden rantautuessa Suomeen, sisältöihin liittyvä vuorovaikutus on siirtynyt yhä enemmän tietoverkkojen varaan.
Miksi emme hyödyntäisi tätä valtavaa mielipiteiden ja kommenttien kirjoa ja tarjoaisi vaikutuskanavan osallistua itse televisiolähetykseen, sen sisältöön ja keskusteluihin. Entistäkin sosiaalisempi katseluelämys ei ole utopiaa. Alkusoitto on jo kuultu.

Katsojien kommentteja suorassa lähetyksessä

MM2012 kisastudio

MTV MEDIA pilotoi uusia sosiaalisia palveluita keväällä 2012 jääkiekon MM-kisojen suorien lähetysten yhteydessä. Katsojien kommentteja kerättiin useista eri lähteistä ja relevantti sisältö sulautettiin yhdeksi yhteiseksi viestivirraksi, jota julkaistiin reaaliajassa suoran lähetyksen ruutugrafiikoissa. Mukana olivat tekstiviestit, Twitter, Facebook, Katsomo-palvelu sekä Hockey Night 2nd screen -applikaatio.

Big Brother Talk Show

Myönteisten tulosten myötä samoja toiminnallisuuksia lähdettiin hyödyntämään myös Subin Big Brother -realityssa, jota Nyt-liite tituleerasi myöhemmin arvonimellä ”Suomen sosiaalisen median tv-kuningas”.  Kiitos kruunusta kuuluu luonnollisesti katsojille, jotka ovat aktiivisesti osallistuneet sisältömme tekemiseen ja vaikuttaneet konkreettisesti Big Brother -talon päivittäisiin tapahtumiin.

Myös luvut puhuvat puolestaan: Yli 90 000 seuraajaa Facebookissa, lähes 12 000 Twitterissä, yli 550 Instagramissa. Yli 25 000 twiittiä #bbsuomi hashtagilla. Listaa voisi jatkaa.

Big Brother Extra

Mutta miten ohjelman seuraaminen ja samanaikaisesti tapahtuva vuorovaikutus on mitattavissa? Viimeisten tutkimustuloksien mukaan multisuorittajien joukko kasvaa. Heidät on sitoutettu sisältöömme sekä sen luomiseen ajan hengen mukaisesti. Kykenemme jo nyt mittaamaan sekä analysoimaan some-keskustelujen määrää eri alustoilla. Olemme luoneet ilmiön, joka elää omaa elämäänsä televisiossa ja tietoverkoissa rinta rinnan. Samaan aikaan Big Brother -talon asukas Tommi keskittyy tutkimaan kirjettä, joka on lähetetty kotipuolesta. Tommi on onnellisen tietämätön keskustelusta, joita talon tapahtumista käydään 24/7.

http://www.katsomo.fi/?progId=141333

Kuntavaalien lähtölaukaus – vaalitentti Keravan asemalla 13.9.2012

Urheilun ja viihteen lisäksi myös MTV MEDIAn uutis- ja ajankohtaisohjelmat on kastettu sosiaalisen median bittilähteessä. Syyskuun 13. päivänä kansa oli kerääntynyt seuraamaan Keravan rautatieaseman vaalitenttiä, jonka käänteitä heijastettiin kotikatsomoihin suoran televisiolähetyksen keinoin. Tekstiviesti-, Twitter- ja Facebook–lähteistä poimitut kommentit koottiin yhteiseen viestivirtaan, jota julkaistiin reaaliajassa suoraan ruutugrafiikoihin, tekstikanavalle sekä Keravan asemalle rakennetun studion screenille. Uutena ominaisuutena vaalilähetyksen some-kommenteissa olivat mukana myös käyttäjien profiilikuvat.

http://www.katsomo.fi/?progId=148527

MTV3 Puheenjohtajien kuntavaalitentti 24.10.2012

Suorien kuntavaalilähetysten sarjaa jatkettiin lokakuun 23. päivänä Suuren kuntavaalitentin muodossa. Puoluejohtajat eivät olleet ehtineet kerääntyä studioon yhteisen pöydän ääreen, kun katsojien twiitit ja kommentit jo virtasivat näyttöpäätteillä ja tableteilla. Tämä kaikki ehti tapahtua ennen suoran lähetyksen alkua. Kansalaiset kykenivät kommunikoimaan keskenään, ja heille tarjottiin mahdollisuus esittää kysymyksiä politiikan keulahahmoille. Myös joihinkin some-kysymyksiin saatiin poliitikoilta vastauksia. Kommenttien virtaa ohjattiin tällä kertaa ruutugrafiikoiden, studion jättimäisen kosketusnäytön sekä tekstikanavan lisäksi myös uutisten verkkosivulle. Myös vaali-iltana 28.10. esitetty suora tuloslähetys keräsi katsojia television lisäksi myös sosiaalisen median palveluiden äärelle. Alhaisesta äänestysprosentista huolimatta, vaalikeskustelu kävi kuumana Maikkarin netissä.

http://www.katsomo.fi/?progId=148527

MTV3 Puheenjohtajien kuntavaalitentti 24.10.2012

Avaamalla useita eri mahdollisuuksia vuorovaikutukseen, tavoitamme suuremmat massat. Kaikki suomalaiset eivät kuitenkaan ratsasta aallonharjalla. Eri viestilähteiden aktiivisuudesta kertovat luvut ovat osoittaneet, että perinteinen tekstiviesti on edelleen tärkein kommentointikanava kansan syville riveille. Näin on ainakin kuntavaalit-otsikon alla, jonka voisi olettaa koskettavan useimpia suomalaisia. Maakunnissa ihmiset ovat ehkä löytäneet Facebookin, mutta harvempi kasvukeskusten ulkopuolella tietää, mikä on Twitter – puhumattakaan siitä, miten sitä käytetään. Ennemmin tai myöhemmin tämä kaikki tulee muuttumaan. Samalla muuttuu myös television katselu. Sen sijaan että jakaisimme tuntojamme sisällöstä ainoastaan perheen ja läheisimpien kanssa, jaamme kokemuksiamme pian koko valtakunnan tai vaikka koko maailman kanssa. Ja maailma vastaa meille. Reaaliajassa.

Haluamme jatkossakin kasvattaa ilmiöitä ja herättää keskustelua sosiaalisen median tarjoamilla välineillä. Näitä työkaluja hyödyntämällä voimme luoda myös uusia kaupallistettavia konsepteja.
MTV MEDIA näyttää muulle maailmalle mallia. Myös sosiaalisen median tekemisessä.

Loppukevennyksenä todettakoon seuraava:
Big Brotherin useita toimittajia käsittävä nettitiimi kykene tuottamaan uskomattoman määrän twiittejä per päivä kaikkien muiden töidensä ohella. Saman nopeuden sisällöntuotannossa ja ylikin voi kuitenkin saavuttaa Tuomas Enbuske. Yksin. Mitä tapahtuu kun viereen liimataan toinen some-pataan pudonnut, Aki Linnanahde?
Katso Enbuske & Linnanahde Crew perjantaisin klo 21.00 Subilla ja seuraa keskusteluja twitterissä #ELCrew -häsällä.
Lisäys: Ohjelmaa on esitetty torstai-iltaisin MTV3-kanavalla 17.1.2013 alkaen.

Kirjoittaja on MTV MEDIAn tuottaja Internet- ja kuluttajaliiketoiminnan yksikössä. Martti Lindholm kirjoittaa social-TV -toimintojen integroimisesta osaksi prime time tuotantoja parin viime vuoden kokemuksiin pohjautuen.

TWITTER @theMartti || INSTAGRAM @theMartti || TUMBLR themartti.tumblr.com

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Enjoying a delicious cup of #coffee. Happy producer waiting for #MTV3 #kuntavaalit & #subtv #bbsuomi

Advertisements

, , , , ,

  1. Big Brother Finland – Instagram profile on the web | themartti
  2. Mobiili-internet -laskutus – Uusia mahdollisuuksia mikromaksujen toteuttamiseen? « Spotti blogi
  3. Big Brother on Suomen sosiaalisen median TV-kuningas « Spotti blogi
  4. Putous on somelainen työvoitto | Spotti blogi
  5. Twiittaa tästä: sosiaalinen televisio | Dingle
  6. Some osui ylämummoon | Spotti blogi
  7. Pyhä kolminaisuus: Ihminen, sisällöt ja vuorovaikutus | Spotti blogi | themartti
  8. The Holy Trinity: People, content and interaction | never.no blog
  9. Pyhä kolminaisuus: Ihminen, sisällöt ja vuorovaikutus | Spotti blogi | theMartti
  10. Pyhä kolminaisuus: Ihminen, sisällöt ja vuorovaikutus | theMartti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: